Vakdidactische bekwaamheid


Inhoudsopgave:

Terugblik
koppeling bewijslast
Vooruitblik
Literatuurlijst


Terugblik:

Op welke manier ben ik met deze leeruitkomsten aan de slag geweest?

Om aan te kunnen tonen dat ik aan de leeruitkomst ‘vakdidactisch voldoe, heb ik beweeglessen mogen aanbieden tijdens de LO-lessen op het Preadinius. De lesthema’s waren uitgereikt in een lesplanning. Tijdens deze lessen heb ik meerdere leeractiviteiten uitgevoerd. Als eerst waar ik het meest trots op ben is dat ik nu consequent kan handelen naar mijn grenzen, waarden en normen. Dit biedt meer structuur in mijn les. Ook ben ik bezig geweest met het maken van leskaarten die ik inzet tijdens mijn lessen. Daarnaast heb ik taken ontworpen voor autonomie voor de leerlingen en heb ik proces gerichte feedback gegeven gericht op het zelfregulatie van de leerlingen. Verder heb ik een nieuwe doceerstijl toegepast door mij lesgeefstijl aan te passen naar het self-check style. Zo heb ik de leerlingen zichzelf laten beoordelen op het samenwerken.

Waarom draagt dit allemaal bij aan mijn ontwikkeling van mijn vakdidactische bekwaamheid?

Door consequent te handelen naar mijn grenzen, waarden en normen weten de leerlingen precies wat wel en niet mag in mijn les. hierdoor creëer ik een structuur en een eigen cultuur. Verder Door leskaarten te gebruiken tijdens mijn lessen creëer ik ruimte voor mijzelf als didacticus om rond te lopen en leerlingen te begeleiden bij hun ontwikkeling. Ook is het belangrijk om autonomie toe te passen in je lessen. Zo kan je leerlingen gemotiveerd maken om een opdracht of oefenvorm uit te laten voeren. Hierdoor halen leerlingen meer uit jouw les en is de kans in ontwikkeling en ontplooiing groter. Verder door proces gerichte feedback te geven kon ik de leerlingen begeleiden in hun persoonlijke ontwikkeling gericht op zelfregulatie. Door te experimenteren met een nieuwe doceerstijl weet ik nu een nieuwe lesgeefstijl toe te passen. Ook is het zo door mijn lesgeefstijl aan te passen naar het self-check style, gaan de leerlingen actief nadenken over hun eigen gedrag (prestaties).

Hoe heb ik mijzelf hierin ontwikkelt?

Met het bieden van structuur heb ik een eigen cultuur gecreëerd in mijn lessen. Zo is er duidelijkheid richting de leerlingen. Door leskaarten te gebruiken tijdens mijn lessen biedt ik meer structuur aan in mijn les en in de opdracht/taak die ik de leerlingen meegeef. Ook kan ik meer sturing bieden in de ontwikkelingen van de leerlingen door gerichter vragen te stellen.

Wat ging er goed?

Waar ik het meest trots op ben is dat ik nu consequent kan handelen naar mijn grenzen, waarden en normen. Waar ik vorig semester de leerlingen nog wel eens over mijn grens liet gaan, laat ik de leerlingen nu duidelijk mijn grenzen zien. Ook merk ik dat wanneer ik opdrachten meegeef in mijn leskaarten dat dit mij meer ruimte geeft om leerlingen te begeleiden in hun ontwikkeling. Dit vond ik erg prettig en zal ik vaker gebruik van maken.

Waar ben ik minder tevreden over?

Wat ik volgend semester ander zou doen is om nog meer bezig te gaan met de zelfstandigheid van de leerlingen. Er waren genoeg klassen die een mate van verantwoordelijkheid aan konden. Ik had hier meer uit kunnen halen. Zo had ik lessen kunnen ontwerpen gericht op zelfstandigheid en dit leerzaam kunnen maken voor de leerlingen.


Koppeling bewijslast:

Structuur


(Figuur 1, Reflectie)


(Figuur 2, feedback)

Leskaarten


(Figuur 3, Leskaarten)


(Figuur 4, Leskaarten)

Autonomie


(Figuur 5, Ingevulde leskaarten)


(Figuur 6, Reflectie)

Procesgerichte feedback


(Figuur 7, Reflectie)

Self-check style


(Figuur 8, Ingevulde beoordelingsformulieren)

Invullen beoordelingsformulier:


Vooruitblik:

Op welke manier ga jij je verder ontwikkelen voor deze leeruitkomst?

Waarin ik mijzelf verder in wil ontwikkelen is talentontwikkeling. Ik wil mijzelf hier meer in verdiepen. Nu steek ik meer tijd in de leerlingen die de gymlessen lastiger vinden en minder in leerlingen met talent voor sport.

Wat zijn jouw leerpunten voor het volgende semester?

Mijn leerpunt voor volgend semester is om mijzelf meer te verdiepen in talentontwikkeling en hoe ik dit kan toepassen in mijn lessen.


Literatuurlijst:

Figuur 1: Reflectie

Figuur 2: Feedback

Figuur 3: Leskaarten

Figuur 4: Leskaarten

Figuur 5: Ingevulde leskaarten

Figuur 6: Reflectie

Figuur 7: Reflectie

Figuur 8: Ingevulde beoordelingsformulier