Challengeplan
Semester 4
Naam: Niels Anker
Studentennummer: 471387
Klas: ALO 2B
Datum: 13-02-2025
Challenge begeleider : D.J. van der wal
Inhoudsopgave:
Inleiding
Bijeenkomst start semester 4
Persoonlijke ontwikkelingsplan
Een leercontract
Werken met leerdoelen
Feedback medestudent
Inleiding:
De bedoeling van dit challenge plan is, om vanuit een terugblik op de vorige periode leerdoelen te formuleren. Die leerdoelen sturen hetgeen wat je wilt gaan doen op stage en studie, ze geven richting voor activiteiten die je wilt ondernemen. Als het gaat om het studieplan dan staat het formuleren van deze leerdoelen centraal opdat je grip op jezelf en op je studie kunt ervaren. Ook zijn er nog verschillende leeractiviteiten die ik wil gaan uitvoeren aankomende semester:
LU Pedagogische bekwaamheid: Leeractiviteit 4.1 Groepsanalyse op zelfstandigheid en 4.6 interventie op groepsproces
LU Vakdidactische bekwaamheid: Leeractiviteit 4.1 Ontwerp taken voor autonomie
LU vakinhoudelijke bekwaamheid: Leeractiviteit 4.2 Schrijf een verantwoording van een les of lessenreeks
LU onderzoekend vermogen: leeractiviteit 4.2 Ideeën genereren en deze uitvoeren
Bijeenkomst start semester 4:
Situatie
Op donderdag 6 maart, kort na de start van semester 4, werd ik na de laatste les gevraagd om nog even te blijven zitten. Ik was vooraf niet op de hoogte dat er een gesprek zou plaatsvinden. Dit verraste mij, en ik dacht in eerste instantie dat er iets mis was gegaan.
Taak
Mijn rol als stagiair is om actief te leren en mezelf te ontwikkelen als toekomstig docent. Daarbij hoort ook het ontvangen van feedback van mijn stagebegeleiders. Mijn taak in dit gesprek was het ontvangen en verwerken van feedback op mijn lesvoorbereidingen en mijn manier van lesgeven.
Actie
Tijdens het gesprek bleken mijn stagebegeleiders meerdere van mijn lesvoorbereidingen te hebben uitgeprint. Ze hadden dit gesprek voorbereid om mij gerichte feedback te geven. Ondanks dat ik even moest schakelen omdat ik er niet op voorbereid was, heb ik geluisterd naar hun punten en mijn dank uitgesproken voor de tijd en moeite die ze hierin hadden gestoken. Ik gaf aan dat ik hun feedback waardeerde en veel leer tijdens mijn stage.
Resultaat
Het gesprek was uiteindelijk heel waardevol. Mijn structuur in mijn lesvoorbereidingen en mijn lessen moest gewoon veel beter. Toch merkte ik dat een onverwachtse gesprek onprettig aanvoelde. Dit kwam echt doordat het onverwachts was. Dit maakte het lastig om alle informatie goed te verwerken. Ik realiseerde me hoe belangrijk het is om vooraf te weten wanneer zulke inhoudelijke gesprekken plaatsvinden, zodat ik me hier mentaal op kan voorbereiden.
Reflectie
Ik kijk positief terug op het gesprek zelf, maar ik vond de manier waarop het werd aangekondigd minder prettig. Het heeft me laten inzien dat open communicatie erg belangrijk is. Ik waardeer het dat mijn begeleiders mij serieus nemen en willen helpen. Nu besef ik ook dat zij zelf nog lerende zijn.
Persoonlijk ontwikkelingsplan:
Nu ik meer zicht heb gekregen over mijn eigen profiel als sportleraar, wil ik nu leerdoelen formuleren voor het aankomende semester. Dit wil ik doen doormiddel een POP (persoonlijk ontwikkelingsplan). Mijn leerdoelen zullen betrekking hebben op mijn handelen als didacticus.
Mijn sterke punten omtrent vakdidactische bekwaamheid:
- Klassenmanagement
- Veilige beweegsituatie creëren
- Differentiëren naar het niveau van de leerlingen
- Handelen na ongelukken
- Groeperingsorganisatie
- Passende voorbeeld geven
- Evalueren eigen didactisch handelen
- Observeren leerproces leerlingen
Mijn minder sterke punten omtrent PI:
- Een gestructureerde les neerzetten
Aan welke leerdoel(en) ga ik werken?
In semester 4 van de opleiding ALO loop ik stage op het voortgezet onderwijs. Dit semester wil ik mijzelf verbeteren in, om een gestructureerde les neer te zetten waarbij de leerlingen minimale ruimte krijgen om ongewenst gedrag te vertonen. Dit wil ik haalbaar maken door duidelijk te zijn wat mijn grenzen, waarden en normen zijn en hier consequent naar te handelen. Mijn grenzen, waarden en normen wil ik in mijn lesvoorbereidingen formuleren. Zo heb ik vooraf de les nagedacht over de situaties die plaats kunnen vinden waar leerlingen ruimte kunnen nemen. Op het einde van semester 4 wil ik hierop reflecteren of mijn leerdoel behaald is en of ik mijzelf heb ontwikkeld als didacticus.
Waarom zijn deze leerdoelen van belang voor mijn ontwikkeling als sportleraar?
Wanneer ik mijzelf verder ontwikkel als didacticus en mijzelf verbeter in het neerzetten van een gestructureerde les, verklein ik de kans waarin leerlingen ruimte kunnen nemen. Dit resulteert op dat ik als lesgever minder bezig ben met klassenmanagement. Zo heb ik meer tijd heb om leerlingen te helpen en begeleiden bij hun leerproces.
Mijn concrete acties om mijn leerdoel(en) te behalen:
Als alle eerst heb ik een bijeenkomst bijgewoond met mijn stagecoaches. Hierbij bespraken we bovenstaande leerdoel en hebben wij hier gezamenlijk een passende leerroute en strategieën op bedacht. Wat hier vooral naar voren kwam waren mijn lesvoorbereidingen van de afgelopen maand. Zij hadden tevens paar uitgeprint en meegenomen naar de bijeenkomst. Mijn lesvoorbereidingen moeten gestructureerde en mijn grenzen, waarden en normen moet ik duidelijker formuleren. Dit zal mij helpen met het herken van ongewenst gedrag als een leerling de ruimte neemt om over mijn grenzen heen te gaan. Wanneer ik dit gedrag ga herkennen, kan ik er ook consequenter naar handelen. Middels feedback van mijn stagecoaches en stagebuddy kan ik nuttige informatie krijgen wat mij zal helpen in mijn ontwikkeling. Daarnaast wil ik reflecteren op mijn eigen handelen en op het ongewenst gedrag/conflicten van de leerlingen.
Wanneer is mijn leerdoel bereikt?
Mijn leerdoel betreft een gestructureerde les neerzetten is bereikt wanneer ik mijn eigen didactisch handelen heb mogen ontwikkelen. Dit door in mijn lesvoorbereidingen te formuleren wat mijn grenzen, waarden en normen zijn. Door hier consequent naar te handelen ontwikkel ik mijzelf in mijn didactisch handelen.
Een leercontract:
- Wat wil ik leren in dit semester als het gaat om persoonlijke en professionele identiteit?
Om bij het begin te beginnen wil ik in het aankomend semester al mijn uitgevoerde taken en opdrachten bijhouden die ik heb verricht buiten het lesgeven in de zaal.
- Wat ga ik zelf doen om dit aan te pakken?
Om dit haalbaar te maken wil ik een lijst opstellen waarbij ik bijhoud wat de taak/opdracht, datum en contactpersoon hierbij hoort. Er komt dus ook een referentielijst bij.
3a. Wat is het resultaat van mijn ontwikkeling?
Door bezig te gaan met andere taken dan alleen het lesgeven in de zaal, wil ik mijzelf verbeteren in de kennis en vaardigheden wat komt kijken bij het docentschap.
3b. Welke voordelen levert mijn ontwikkeling op?
Hiermee verbreed ik mijn professionele ontwikkeling, doordat ik mijzelf voorbereid op het uiteindelijke beroep als sportleraar binnen een school.
- Hoe kan ik mijn ontwikkeling saboteren?
Het sabotage zit hem in de praktijk. Ik moet alles voorbereiden en experimenteren. Doe ik dit niet dan ga ik vastlopen in mijn ontwikkeling.
- Welke feedback zou je graag van wie willen krijgen?
Ik ben van mening dat mijn stagebegeleider en stagebuddy mij op een positieve manier kunnen helpen bij mijn ontwikkeling. Dit door feedback te geven op mijn aanpak het resultaat.
|
Activiteit |
Datum |
Referenties |
|
Begeleiden sportdag Praedinius Gymnasium leerjaar 4/5 |
Maandag 3 februari |
Bart Haddink – b.haddink.praedinius@o2g2.nl Wisse Robers – w.robers.praedinius@o2g2.nl |
|
Begeleiden sportdag Praedinius Gymnasium leerjaar 2/3 |
Woensdag 5 februari |
Bart Haddink – b.haddink.praedinius@o2g2.nl Wisse Robers – w.robers.praedinius@o2g2.nl |
|
Coach voetbal damesteam Praedinius gymnasium Olympics moves |
Donderdag 13 maart |
Bart Haddink – b.haddink.praedinius@o2g2.nl Wisse Robers – w.robers.praedinius@o2g2.nl |
|
Surveilance toetsing scheikunde klas 3C Praedinius Gymnasium |
Donderdag 3 april |
Bart Haddink – b.haddink.praedinius@o2g2.nl Wisse Robers – w.robers.praedinius@o2g2.nl |
|
Assisteren gymlessen Praedinius Gymnasium projectweek leerjaar 1 |
Maandag 14 april |
Bart Haddink – b.haddink.praedinius@o2g2.nl Wisse Robers – w.robers.praedinius@o2g2.nl |
Werken met leerdoelen:
Professionele identiteit (leerdoelen bespreekbaar maken) |
|||
|
1. Leerdoel Formulering Aanleiding: In het vorige semester heb ik niet al mijn leerdoelen bespreekbaar gemaakt met mijn directe omgeving. Hierdoor konden zij niet weten waarmee ik bezig was en of ik daadwerkelijk daarin een ontwikkeling in hebt doorgemaakt. Mijn leerdoel: Waarin ik mijzelf nog meer wil ontwikkelen is, om al mijn leerdoelen bespreekbaar te maken met mijn omgeving (stagebegeleiders en stagebuddy). In semester 3 hebben wij vooral gezamenlijk gewerkt aan mijn POP (pedagogisch) en mijn instructies (vakdidactisch). Nu wil ik in het nieuwe semester al mijn leerdoelen bespreken en met hun een passende leerroute hierbij vinden. Waarom is dit leerdoel relevant voor de leeruitkomst? Door collega’s te betrekken bij mijn leerdoelen laat ik zien dat ik open sta voor hulp van anderen. Hiermee vergoot ik mijn kans tot ontplooiing. |
|||
|
2. Actieplan |
|||
|
Actie |
Tijdsplanning |
Hulpmiddelen |
Bewijs van voortgang |
|
In dit semester wil ik een overleg inplannen waarbij het hele vaksectie aanwezig is. Ik wil al mijn leerdoelen bespreekbaar maken en hier een passende leerroute bij bedenken. Bij dit overleg wil ik openstaan voor andere ideeën en inzichten. |
Dit wil ik na mijn stagedag op maandag 24 februari inplannen. |
Een duidelijke communicatie richting mijn collega’s. Ik wil Dit tijdig aangeven zodat zij hiermee rekening kunnen houden. Ook wil ik mijn leerdoelen uitgeprint meenemen, zodat de leerdoelen visueel duidelijk worden. |
Middels een screenshot van het mailcontact en een foto dat wij al mijn leerdoelen aan het bespreken zijn kan ik aantonen dat ik hieraan gewerkt heb. |
|
3. Reflectie op Voortgang
|
|||
|
4. Beoordeling en Feedback (Laat een docent, mentor of medestudent feedback geven op je leerdoel en voortgang.) |
|||
Onderzoekend vermogen (norm van de klas onderzoeken) |
|||
|
1. Leerdoel Formulering Aanleiding: Ik heb nog moeite met mijn klassenmanagement. Dit komt voornamelijk doordat ik mijn lessen niet voorbereid op de norm van de klas. Mijn leerdoel: Waarin ik mijzelf nog meer in wil verbeteren is, om uit te zoeken welke lesgeefstijlen er het beste passen bij de betreffende nieuwe klassen zodat ik dit kan toepassen in mijn lessen. Waarom is dit leerdoel relevant voor de leeruitkomst? Door uit te zoeken welke lesgeefstijlen er nog meer zijn en wat deze voor invloed hebben op de groep ontwikkel ik mijn onderzoekend vermogen. Zo kan ik erachter komen welke lesgeefstijl het beste past bij welke groep. |
|||
|
2. Actieplan |
|||
|
Actie |
Tijdsplanning |
Hulpmiddelen |
Bewijs van voortgang |
|
In dit semester wil ik uitzoeken welke lesgeefstijlen het beste past bij welke groep. Hiervoor wil ik de nieuwe klassen observeren en analyseren om erachter te komen wat de norm van de groepen is. Ook wil ik voor mijzelf hier een passende lesgeefstijl bij zoeken. |
Het observeren en analyseren van de norm van de groepen wil ik doen op maandag 24 februari. Waarna ik hierop een passende lesgeefstijl op kan uitzoeken. |
Tijd en ruimte om de klassen te observeren en analyseren. Ook wil ik mijn observatie vergelijken met de lijst waarop alle lesgeefstijlen op staan. |
Middels een ingevuld observatieformulier en een reflectie waarin ik dit vergelijk met een lesgeefstijl kan ik aantonen dat ik hieraan gewerkt heb. |
|
3. Reflectie op Voortgang
|
|||
|
4. Beoordeling en Feedback (Laat een docent, mentor of medestudent feedback geven op je leerdoel en voortgang.) |
|||
Samenwerken met collega’s (actieve deelnamen leerlingenbespreking) |
|||
|
1. Leerdoel Formulering Aanleiding leerdoel: Mijn eerste bijgewoonde leerlingbespreking was een nieuwe ervaring voor mij, waardoor ik de rol als luisterend oor op mij nam. Hierdoor heb ik geen inspraak gegeven over bepaalde individuen. Mijn leerdoel: Waarin ik mijzelf nog meer in wil verbeteren is, om tijdens een leerlingenbespreking eigen input te geven. In dit semester wil ik een leerlingenbespreking bijwonen waarbij ik actief ga deelnemen om samen met collega’s naar een doel te streven. Waarom is dit leerdoel relevant voor de leeruitkomst? Door een actieve deelname te hebben tijdens een leerlingbespreking laat ik zien dat ik mee kan denken samen met mijn collega’s aan een positieve ontwikkeling voor de leerlingen. Dus samenwerken met mijn collega’s aan een doel. |
|||
|
2. Actieplan |
|||
|
Actie |
Tijdsplanning |
Hulpmiddelen |
Bewijs van voortgang |
|
In het volgende semester wil ik opnieuw een leerlingenbespreking bijwonen. Hiervoor wil ik eerst een gesprek voeren met mijn stagebegeleider over wat er van jouw als docent wordt verwacht tijdens een leerlingenbespreking als het gaat over een actieve deelname. Ook wil ik vooraf de bespreking een lijst maken waarin positieve en verbeterpunten in komen te staan over de individuen in die betreffende klas. |
Op maandag 24 februari wil ik samen met mijn stagebegeleider de planning doornemen om erachter te komen wanneer de volgende leerlingbespreking is. Wanneer dit gelukt is wil ik minimaal een week voor de betreffende leerlingbespreking de lijst afhebben. |
Om dit te bereiken heb ik hulp nodig van mijn stagebegeleider. Zo heb ik de datum nodig van de eerstvolgende leerlingbespreking en zou ik met hem hierover willen sparren wat er van mij wordt verwacht als het gaat om een actieve deelnamen. Ook wil ik mijn lijst met hem willen bespreken, of mijn observatie klopt met de zijne. |
Middels een lijst die ik voorbereid heb kan ik aantonen dat ik de leerlingbespreking heb voorbereid en hieraan gewerkt heb. |
|
3. Reflectie op Voortgang
|
|||
|
4. Beoordeling en Feedback (Laat een docent, mentor of medestudent feedback geven op je leerdoel en voortgang.) |
|||
Pedagogische bekwaamheid (verbeteren klassenmanagement) |
|||
|
1. Leerdoel Formulering Aanleiding: Vaak heb ik niet gereflecteerd op het ongewenste gedrag van mijn leerlingen. Wel stelde ik mijzelf de vragen ‘’wat deed deze leerling precies?’’ ‘’waarom deed deze leerling dit?’’. Hierdoor kreeg ik geen goed beeld over wat er nou precies gebeurt is en werd de kans groter dat ik dezelfde fout maak de volgende keer. Mijn leerdoel: Waarin ik mijzelf nog meer in wil verbeteren is, om mijn concrete acties vast te stellen betreft mijn passende oplossingen op het ongewenste gedrag van de leerlingen. Hier wil ik de volgende keer meer aandacht aan schenken door hierop te reflecteren en of beeld/geluid materiaal te verzamelen. Dit moet uiteindelijk leiden tot betere klassenmanagement. Waarom is dit leerdoel relevant voor de leeruitkomst? Wanneer je je klassenmanagement wilt verbeteren is het handig om hierop te blijven reflecteren. Je wilt uiteindelijk weten of jouw handelingen gewerkt hebben om de zelfregulatie van het kind te stimuleren. |
|||
|
2. Actieplan |
|||
|
Actie |
Tijdsplanning |
Hulpmiddelen |
Bewijs van voortgang |
|
In het volgende semester wil ik meer gaan reflecteren op mijn passende oplossingen op het ongewenste gedrag van de leerlingen. Dit wil ik doen na een gegeven les. Hierin wil ik een structuur in krijgen. Ook wil ik dit onderwerp bespreken met mijn stagebegeleider. |
Ik wil per week minimaal 1 keer gereflecteerd hebben op een gebeurtenis in mijn les wanneer het gaat om klassenmanagement/ zelfregulatie van de leerling. |
Om dit te bereiken heb ik feedback nodig van mijn stagebegeleider. Ik zou graag feedback willen krijgen op mijn handelen. Ook zou ik graag waar nodig is hulp willen krijgen in het vinden van passende oplossingen. |
Middels feedback van mijn stagebegeleider en eigen reflecties kan ik aantonen dat ik hieraan heb gewerkt. |
|
3. Reflectie op Voortgang
|
|||
|
4. Beoordeling en Feedback (Laat een docent, mentor of medestudent feedback geven op je leerdoel en voortgang.) |
|||
Vakinhoudelijke bekwaamheid (Visie) |
|||
|
1. Leerdoel Formulering Aanleiding leerdoel: In mijn lessen was mijn visie duidelijk terug te zien. Toch heb ik dit niet voorbereid en geformuleerd in mijn lesvoorbereidingen. Mijn leerdoel: Waarin ik mijzelf nog meer in wil verbeteren is, om mijn visie (grenzen, waarden en normen) concreter te formuleren in mijn lesvoorbereidingen. Zo wil ik dus uitschrijven waarom ik bepaalde keuzes maak, zodat ik alles duidelijk kan onderbouwen waarom ik bepaalde keuzes maak tijdens het lesgeven. Waarom is dit leerdoel relevant voor de leeruitkomst? Door dit bewust te formuleren laat ik zien dat ik bewuste acties kan maken en dit kan onderbouwen. |
|||
|
2. Actieplan |
|||
|
Actie |
Tijdsplanning |
Hulpmiddelen |
Bewijs van voortgang |
|
Ik wil in dit semester concretere acties in mijn lesvoorbereiding neerzetten waaruit moet blijken dat mijn visie hierin terugkomt. |
Ik wil minimaal 1 lesvoorbereiding per week uitgebreid uitschrijven waarin mijn visie hierin zou moeten terugkomen. |
Ik zou hiervoor graag feedback van mijn stagebegeleider en stagebuddy willen krijgen. Of het voor hun duidelijk is dat mijn visie terugkomt in mijn lesvoorbereidingen. |
Middels uitgewerkte lesvoorbereidingen kan ik aantonen dat ik hieraan gewerkt heb. |
|
3. Reflectie op Voortgang
|
|||
|
4. Beoordeling en Feedback (Laat een docent, mentor of medestudent feedback geven op je leerdoel en voortgang.) |
|||
Vakdidactische bekwaamheid (De afsluiter) |
|||
|
1. Leerdoel Formulering Aanleiding leerdoel: In het afgelopen semester was mijn afsluiting vaak nog slordig. Ik kreeg niet de informatie van de leerlingen die ik wou hebben. Ook blikte ik nooit vooruit met de leerlingen. Mijn leerdoel: Waarin ik mijzelf nog meer in wil verbeteren is het evalueren van de les. Dit kan sneller en beter. Uit het evalueren met de leerlingen wil ik erachter komen of de lesdoel(en) behaald is en of er verbeterpunten zijn voor mij als lesgever. Waarom is dit leerdoel relevant voor de leeruitkomst? Door te evalueren met de leerlingen weet ik of mijn leerdoel behaald is. Hieruit kan ik dus nuttige informatie uithalen. |
|||
|
2. Actieplan |
|||
|
Actie |
Tijdsplanning |
Hulpmiddelen |
Bewijs van voortgang |
|
Om mijzelf hierin te ontwikkelen, wil ik in de voorbereiding al de vragen neerzetten om achter de antwoorden te komen. Ook wil ik werken met meetinstrumenten waaruit ik nuttige informatie kan krijgen. |
Ik wil in de aankomende 4 week minimaal 4 keer gebruik hebben gemaakt van meetinstrumenten. Ook wil ik in deze betreffende lessen mijn afsluiting voorbereiden door dit uit te schrijven. |
Ik zou hiervoor feedback willen krijgen van mijn stagebegeleider op mijn voorbereiding (uitgeschreven afsluiting en meetinstrumenten). Ook zou ik graag feedback willen krijgen van mijn stagebegeleider en stagebuddy op mijn gegeven afsluiting. |
Door filmmateriaal en ingevulde meetinstrumenten kan ik aantonen dat ik hieraan gewerkt heb. |
|
3. Reflectie op Voortgang
|
|||
|
4. Beoordeling en Feedback (Laat een docent, mentor of medestudent feedback geven op je leerdoel en voortgang.) |
|||
Feedback medestudent: