Professionele identiteit


Inhoudsopgave:

Terugblik
koppeling bewijslast
Vooruitblik
Literatuurlijst


Terugblik:

Op welke manier ben ik met deze leeruitkomsten aan de slag geweest?

Om aan te kunnen tonen dat ik aan de leeruitkomst ‘professionele identiteit’ voldoe, ben ik bezig geweest om op systematische wijze sturing te gegeven aan mijn professionele identiteit op basis van reflecties, kennis en ervaringen van anderen. Hiermee droeg ik bij aan mijn eigen ontwikkeling en die van mijn directe professionele omgeving. Zo heb ik bijvoorbeeld gereflecteerd op een bijeenkomst met mijn stagebegeleiders dat ging omtrent mijn ontwikkeling als lesgever. Dit heb ik middels het STARR-methode geformuleerd. Buiten de gymzaal heb ik mijzelf ook ontwikkeld door taken en opdrachten uit te voeren waar je als gymdocent ook mee in aanraking komt. Ook heb ik een persoonlijke ontwikkelingsplan uitgewerkt. Daarnaast ben ik ook bezig geweest met leerdoelen.

Waarom draagt dit allemaal bij aan mijn ontwikkeling van mijn professionele identiteit?

Door te reflecteren middels het STARR-methode geef ik hier meer structuur aan. Zo kan ik mijn reflecties beter formuleren en kan ik hier meer leerpunten uithalen voor mijzelf. Om taken en opdrachten uit te voeren buiten de gymzaal heb ik mij meervoudig ontwikkeld als docent. Zo heb ik nieuwe ervaringen en kennissen eigen mogen maken. Ook ben ik, net als vorig semester, bezig geweest met een persoonlijk ontwikkelingsplan. Alleen was mijn POP dit semester gericht op mijn vakdidactisch handelen. Dit heeft mij enorm geholpen, omdat ik in semester 3 juist meer gefocust was op mijn handelen als pedagoog, Door te werken met leerdoelen gaf ik meer sturing in mijn ontwikkeling. Mijn leerdoelen had ik uitgeprint en meegegeven aan de vaksectie.

Hoe heb ik mijzelf hierin ontwikkelt?

Nu is het zo dat ik nu kan reflecteren middels het STARR-methode. Ook ben ik nu meervoudig bekwaamd als docent. Zo weet ik bijvoorbeeld nu hoe ik een examen moet surveilleren en wat er allemaal bij komt kijken als ik een team moet coachen op een scholentoernooi. Ook kan ik nu persoonlijke ontwikkelingsplannen maken gebaseerd op mijn vakdidactisch handelen en kan ik werken met leerdoelen.

Wat ging er goed?

Wat ik goed vond gaan is dat ik mijn reflecties meer kan structureren. Verder ben ik erg trots op mijn POP en dat ik mijzelf heb ontwikkeld als didacticus. Mijn leerdoel vanuit het vorige semester was om mijn leerdoelen bespreekbaar te maken met mijn directe omgeving. Ik ben hier mee bezig geweest door dit uit te printen en mee te geven aan de vaksectie.

Waar ben ik minder tevreden over?

Waar ik achteraf minder actie in had ondernomen is om de vaksectie mee te nemen in mijn leerdoelen. Ik heb ze meegegeven wat mijn leerdoelen waren, alleen heb het vervolgens nooit terug gekoppeld. Ook heb ik op mijn leerdoelen geen feedback op gekregen.


Koppeling bewijslast:

Gereflecteerd


(Figuur 1, reflectie)

Taken en opdrachten


(Figuur 2, Leercontract)

Persoonlijke ontwikkelingsplan


(Figuur 3, POP)

Leerdoelen


(Figuur 4, Leerdoel)


(Figuur 5, Leerdoel)


Vooruitblik:

Op welke manier ga jij je verder ontwikkelen voor deze leeruitkomst?

In het volgende semester wil ik momenten inplannen om het over mijn leerdoelen te hebben. Zo wil ik feedback ontvangen over de stand van zaken en hoe ik er op dat moment voorsta in mijn ontwikkeling betreft mijn leerdoelen.

Wat zijn jouw leerpunten voor het volgende semester?

Leerpunten voor mij zijn om momenten in te plannen om mijn leerdoelen te bespreken en hoe de stand van zaken zijn betreft mijn leerdoelen.. Ook wil ik verschillende instrumenten gebruiken om feedback te ontvangen op mijn leerdoelen.


Literatuurlijst:

Figuur 1: Reflectie

Figuur 2: Leercontract

Figuur 3: POP

Figuur 4: Leerdoel

Figuur 5: Leerdoel